Neljästä elementistä selvästi yleisin unielementtini on vesi. Näen myös lentounia, mutta niissäkin yleensä lennän jonkin vesialueen ylitse. En muista, että tuli olisi koskaan ennen liittynyt oleellisesti uneeni. Mitäköhän siitä pitäisi päätellä? Pitäisin kuitenkin aika hyvänä merkkinä sitä, että unessa riehunut tulipalo ikään kuin tukahtui itsestään. Tai voihan se tietysti olla huonokin merkki. Heräsin kyllä myös sellaiseen aikaan, että en oikeastaan tiedä, mitä unessa lopulta olisi tapahtunut. Ehkä tulipalo olisi yltynyt uudestaan.

Olen taipuvainen ajattelemaan, että unilla on merkitystä ja että ne ovat muutakin kuin sekalainen kokoelma välähdyksiä elämän varrelta. Harmi, ettei minulla riitä kärsivällisyyttä tai mielenkiintoa yrittää tulkita uniani. Olen joskus yrittänyt, mutta minusta tuntui, että yritin väkisin nähdä sellaista, mitä ei olekaan. Useimmiten en edes muista uniani omasta mielestäni tarpeeksi yksityiskohtaisesti, jotta olisi mitään mieltä miettia syntyjä syviä.

Joka tapauksessa olen nähnyt merkittävän unen. Ehkä alitajuntani on minua viisaampi (ihan varmasti on!) ja on jo keksinyt keinon, jolla hyödyntää unimateriaalia. Ehkä olen tietämättäni keksinyt ratkaisun elämän suuriin kysymyksiin. Tiedättehän, miten päästä omista peloistaan ja estoistaan, miten löytää perheenperustamiskelpoinen mies,  miten ratkaista maailman ympäristöongelmat ja lopettaa sodat.